Det følgende opslag handler om mine tanker og refleksioner bag de forskellige stykker musik i min folkemusikforestilling MEDBRING EGNE TRÆSKO - min debutkoncert fra solistuddannelsen Contemporary Creative Artist ved Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg, marts 2025.
"Det er Hvidt Herude" - oprindeligt et digt skrevet af Steen Steensen Blicher (St. St. Blicher) udgivet i samlingen "Trækfuglene", som efter sigende blev skrevet under en usædvanlig lang og kold vinter i 1837/38. Melodien er skrevet af Thomas Laub 1914, og er skrevet i en melodi-stil, som altid har sagt mig meget. Så sangen her er en af mine yndlingssange, og jeg har længe haft lyst til at arrangere den. Da jeg begyndte at tænke over hvordan sådan et arrangement skulle lyde, gik det op for mig, at den oprindelige melodi stort set er en menuet allerede. Kun visse steder rammer den lidt udenfor formen, og det er endda beskrevet således i Højskolesangbogen (som velsagtens er Danmark national-sangbog!): "Skønt tekstrytmen er lige, todelt, er melodirytmen ulige, tredelt" Så det var helt oplagt for mig at arrangere den som, og forsøge at tydeliggøre, en menuet - altså dansen og den traditionelle meloditype - i arrangementet. Ja, menuet er en del af den danske danse- og spilletradition, og ikke kun i 1600-tallet. I visse områder er den blevet danset i levende tradition helt op til midten af 1900-tallet. Det kan du læse mere om i denne artikel. Jeg har forsøgt at understrege menuettrinnene og -rytmen, og prøvet at finde ud af hvordan man kan lave optakter til de fire trin, uden af optakterne går hen og bliver faktiske markerede slag. Jeg har også undersøgt de traditionelle menuet-melodier, og set på hvordan pulsslagene markeres (med eller uden optakter, og i så fald hvor lange/korte, om der er punkteringer eller ej). I selve den harmoniske og stilmæssige stemning ville jeg gerne understrege stemningen i visen - for mig er det en dyster vise, så stemningen er også blevet rimelig dyster i mit arrangement. I manges ører opfattes den som en let, elegant og sart. Jeg hører dog en masse vinter-stilstand, konkurrence mellem de forskellige fugle, det mørke humør og lidt tungsind, mens alle afventer hvornår foråret mon kommer; at figurerne i visen selv bliver hårde af den hårde vinter - deraf den lidt "hårde tone" i arrangementet. Stemmer osv.: Først gik jeg i gang med bare at finde på stemmer mens jeg sad og skrev noderne ind i mit nodeprogram, men det gik hurtigt op for mig, at det ikke var den retning jeg ville have med ind i arrangementet. Jeg ville gerne tilbage til det "folkemusikalske" som jeg har arbejdet meget med under denne uddannelse (CCA, Syddansk Musikkonservatorium); at skrive en stemme PÅ mit instrument eller I MIT HOVED, og først derefter skrive den ind i programmet. Så jeg har beholdt noget af det oprindelige "tågede" arrangement (introen har en del af det), men resten baserer enten på stemmer skrevet på min violin eller som jeg har sunget mig frem til. Det første lille tema går igen flere steder, og kommer i dobbelt tempo i celloens stemme i interlude't. Nogle steder har jeg allerede tilføjet ekstra detaljer for at tilføje det der "folkemusik-touch" til stemningen. Jeg har arbejdet meget med at finde ud af hvor og hvad der skal fremhæves fra min egen spillestil i arrangementet. Jeg har de fleste steder undladt analyseret hvilke akkorder og rundgange jeg egentlig har gang i, og har ladet det hele være op til min indre fornemmelse. Der er dog et par steder, hvor der var brug for en bestemt harmonisk retning for at få fremdriften i arrangementet til at fungere. Outro'en er tænkt som den dér afventende tilstand, hvor man venter på at vinteren giver slip, eller tager fat en sidste gang - stilstand, lidt ugidelighed, at man ikke kan komme videre. Lever vi videre eller går vi i stå?
0 Comments
Leave a Reply. |
Majas Musik-BlogHer fortæller jeg om stort og småt fra mit musikerliv. Noget er rimelig højtragende, andet er virkelig lavpraktisk... sådan som musikerlivet normalt ser ud. Skriv gerne kommentarer, hvis I har lyst - alle input er velkomne! ArchivesCategories
All
|